Google arama sonuçlarında web sitenizin sıralamasını yükseltmek istiyorsanız Google’a ihtiyacı olanı vermeniz gerekir. Web sitenizin daha üst sıraları hakettiğini, en iyi ve en mantıklı seçimin siz olduğuna ikna edecek şekilde Google’a göstermelisiniz. Öyle ki, web sitenizin yokluğunun Google arama sonuçlarında eksikliği hissedilmelidir.

Google’a bunu göstererek öğretebilirsiniz, ancak aklınızdan çıkarmamanız gereken bir şey var: Google, kendi menfaati olmadığı bir web siteyi görünür kılmayacaktır. Ama bazen de büyük bir kazanç elde edeceğini görmezden gelerek size hakettiğiniz sıralamayı vermeyebilir. Sırf patronun kim olduğunu göstermek için…

Örneğin, Google’da bir arama yaptığınızda arama sonuçlarında Wikipedia’yı görmediğinizde, Google’da bir sorun var diye düşünür ve belki de başka bir arama motoruna (Bing, Yandex vb.) yönelebilirsiniz. Google, bu durumu asla tercih etmez.

Google Neye Göre Karar Vererek Sıralama Yapıyor?

SEO ile amaç; Google’a web sitenizin üst sıralarda yer almayı hak ettiğini göstermektir. Peki, Google hangi siteyi daha üst sırada çıkaracağına nasıl karar veriyor? Bunun cevabı, 200’den fazla farklı sıralama kriterini ölçmek için kullandığı karmaşık ve gizli algoritmalarda saklıdır. Bu gizli sıralama faktörlerinin hepsini tek tek bilmek imkansız olmasına rağmen zaten gerekli de değildir. Bunun yerine, Google’ın web siteleri sıralarken seçim yapmasını sağlayan karar mekanizmalarını üç unsura ayırabiliriz:

  1. Bir web sitenin arama sorgusu (anahtar kelime) ile olan alaka düzeyi (Relevance)
  2. Web sitenin internetteki popülerliği ve otoritesi (Popularity & Authority)
  3. Web sitenin kalitesi (Quality)

Bu unsurların her birine sırayla bir göz atalım.

1. Alaka Düzeyi

Arama sorguları ile en alakalı sonuçları kullanıcılara göstermeyi amaçlayan Google’un başarılı olmasının en temel nedeni de budur. İnsanların aradığı ile alaka düzeyi en yüksek olan web siteleri bularak onlara sunan Google bu yüzden dünyada en çok kullanılan arama motorudur.

Bu amacı, Google’un geliştirdiği RankBrain ve BERT algoritmaları yerine getirir. RankBrain, insanların Google’da arattığı şeyle ‘aslında ne demek istediğini’ anlamasını sağlayan makine öğrenimi tabanlı bir yapay zeka algoritmasıdır. Örneğin, “Google’da üst sıralara çıkmak” diye bir arama sorgusu yaptığımızda bize gösterilen sonuçlar, aslında bunu ‘nasıl yapabileceğimizi’ anlatan ve gösteren web siteler, videolar karşımıza çıkar. Bu arama sorgusuyla aslında ne demek istediğimizi, hangi niyette olduğumuzu anlayarak en alakalı sonuçları bize gösterir. BERT ise, Google’un algoritmalarına, cümlelerin anlamını değiştirebilecek nüans farklılıklarını ve kelimelerin bağlamını/ilişkisini anlama noktasında katkı sağlar.

Bu iki algoritma neden önemli? Çünkü, insanların ne aradıklarını anlama ve onlara gerçekten ihtiyacı olan en alakalı sonucu verme konusunda Google çok hassas. İşte tam da bu sebeple, web sitenizi yararlı ve tam olarak hedeflenen arama sorgusuyla alakalı hale getirmelisiniz.

Google Alaka Düzeyini Nasıl Ölçer?

Google alaka düzeyini ölçmek için kullandığı ilk ölçü içeriktir diyebiliriz; yazılar ve biraz da görseller.

İnterneti sürekli tarayan ve okuyan Google’un ‘robot’ yazılımı vardır. Bu robotlar (botlar), web siteleri ziyaret ederek tüm sayfaları, tüm içeriği tarayarak okur ve bu bilgileri dizinine ekler. Buna indeleme diyoruz. Google’da bir arama yapıldığı zaman arama sorgusunu dizinde arar ve bu aranan anahtar kelimelerin yer aldığı web siteleri arama sonuç sayfasında (SERP) gösterir.

Web sitenizin sıralamasını yükseltmek istiyorsanız sorgulanan bu anahtar kelimelerin web sitenizde olması gerekir. Şayet bu kelimeler web sitenizde geçmiyorsa Google web sitenizi arama yapan kullanıcılara neden göstersin ki?

Web sitenizin tamamını dizine ekleyeceğini Google’ın garanti etmediğini bilmekte fayda var. Dizine eklenmeyen web sayfalarınız arama sonuçlarında asla görünür olmayacaktır. Google, ziyaretçi almayan düşük önceliğe sahip web sayfaları da dizine ekleme zahmetine girmez. Sürekli ve düzenli güncellenen, daha fazla trafik alan web siteleri önemli gördüğü için onlara öncelik verir.

Web site içeriğinin yanı sıra, alaka düzeyinin bir başka ölçü de etkileşimdir. Arama yapan kullanıcıların web sitenizle nasıl bir etkileşim kurduğu önemlidir. Google’da “SEO ajansı” şeklinde bir arama yaptığınızı düşünün. Karşınıza gelen arama sonuç sayfası ile ilgili aşağıdaki senaryoyu hayal edelim:

  1. İlk olarak, listelenen sonuçlardan birinin “SEO ajansı” olmadığını ya da açıklamasında bu sorgu ile ilgili belirsiz ifadeler yer aldığını fark ettiniz; o halde başka bir sonuca bakma ihtiyacı ile bu siteye tıklamadınız. Bunun yerine listedeki daha alakalı başka bir web siteye tıkladınız.
  2. Ziyaret ettiğiniz bu web sitesine göz attığınızda size güven vermeyen bir içeriğe sahip olduğunu düşündüğünüz için de siteden çıkarak SERP’e geri döndünüz.
  3. Başka bir web siteye girdiğinizde bu sitenin gerçekten aradığınız bir “SEO ajansı” olduğunu karar vererek içeriklerini okudunuz, sayfalar arasında gezdiniz ve iletişim formunu doldurarak etkileşimde bulundunuz.

Asıl soru geliyor?… Google’un yerinde olsaydınız, bir sonraki “SEO ajansı” araması yapıldığında bu üç web sitesinden hangisinin en iyi sıralamayı hak ettiğine karar vererek arama sonuçlarında daha üst sırada göstermeyi seçerdiniz? (Cevap, tabi ki üçüncü web sitesidir.)

2. Popülerlik ve Otorite

Google’ın bir web siteyi hangi sırada göstereceğine karar vermesi için kullandığı bir diğer unsur, web sitenin otoriterliği ve popülerliğidir. Google tarafından bir web sitenin otoritesinin ve popülerliğinin nasıl ölçüldüğünü açıklayabilmek için öncelikle “link juice” kavramından bahsetmeliyiz. Link juice, bir geri bağlantıyla (backlink) bir web sayfasından diğer bir web sayfasına ne kadar otorite ve değer aktarıldığı fikrine dayandırılan bir terimdir. Aktarılan bu otoriteye ilişkin ölçü PageRank olarak adlandırılır. Birçok web siteden bağlantı alan bir web sayfası, hiç bağlantı almayan web sayfasına kıyasla daha otoriter ve popüler sayılır ve PageRank değeri yüksek olur. Ancak bu sadece bağlantı sayısı ile ilgili değildir, PageRank değerini belirleyen bağlantının otoriterliği, popülerliği, kalitesi, alaka düzeyi gibi birçok etken vardır. (Başka yazılarda Link Juice ve PageRank konularından detaylı bahsedeceğiz.)

Püf Noktası: Bir web sayfasının aktardığı PageRank, tüm giden bağlantıları arasında paylaştırılır.

Salih Gedikli – SEO

Her yeni oluşturulan sayfa ile PageRank oluşur. Bu, daha fazla sayfaya sahip web sitelerin daha yüksek PageRank elde etme fırsatını doğurur. Web sitenizde iyi ve alakalı içeriğe sahip çok sayıda sayfanın olması önemlidir.

3. Kalite

Google’un arama yapan kullanıcılara en iyi sonuçları verme amacından dolayı web sitenizin kalitesinin de önemli bir unsur olduğu çok açıktır. Google, yayınladığı kalite yönergeleriyle hangi web siteyi yüksek kaliteli olarak gördüğünü çok açık bir biçimde ortaya koymaktadır. (Google kalite yönergelerini daha sonra ayrı bir yazıda detaylı olarak inceleyeceğiz.)

Şimdilik, Google’da üst sıralara çıkmak için ne yapmalı sorusuna karşılık kendimize şu soruyu sormalıyız: Web sitem, hedeflediğim anahtar kelime sorgusunda ilk sıralarda yer almayı gerçekten de hak ediyor mu?

Hak etmediğini düşünüyorsanız sıralamayı iyileştirmek için biraz çaba ve zaman harcamanız gerekiyor. Web sitenizin kalitesini arttıracak birkaç temel yönteme kısaca değinelim.

Web sitenizin içeriği

Çok az yazı içeren ya da hiç metin içermeyen zayıf içerikli web sayfalarınız düşük kaliteli sayıldığı için iyi bir sıralama almak için mücadele eder. İçeriği iyileştirmek ve zenginleştirmek web sayfanızın sıralamasını yükseltmenin en iyi ve en hızlı yoludur. Bazen yazı içeriğini artırmanın web sitenizin estetiğini bozacağını düşünebilirsiniz ancak bu bakış açısı yanlıştır. Daha fazla (yeteri kadar iyi) bilgi olmadan sınırlı bilgiyle kimse sizden ürün ya da hizmet satın almayacaktır. Gerçek hayattaki satış ve pazarlamanın doğasına da aykırıdır bu durum. Google’un, alanında uzman, faydalı ve doğru bilgi veren web siteleri ödüllendirmek istediğini unutmamak gerekir. Web sayfanızda çok az bilgi varsa, sizin uzman olup olmadığınızı nasıl anlayacak?

Kırık linkler ve hatalar

Web siteniz teknik hatalar ve kırık linklerle doluysa en iyi sıralamayı alamamak sürpriz olmaz. Aynı şekilde web sitenize girmek 10 saniyeden uzun sürdüyse kimse sabretmeyecektir. Kaliteli web sitelerde bu tür sorunlar yoktur ya da çok azdır. Bu sorunları olan bir web sitesinin kaliteli olamayacağı da mantıklıdır. Artık bu sorunların farkında olmak sizin için iyi bir haber!

Mobil Uyumluluk

Web siteniz mobil cihazlara uyumlu olarak çalışmıyorsa kesinlikle ilk önce bu sorunu çözmeye ihtiyacınız var. Mobil uyumlu yeni bir web site edinmek ya da mevcut sitenize mobil işlevlik eklemek için hemen harekete geçin.

Bu yazı ile Google’un, web siteleri, arama sonuçlarında sıralarken hangi unsurlara dayanarak seçim yaptığını inceledik. Bu karar mekanizmalarına, sıkıcı olmadan, biraz daha ayrıntılı göz atmaya çalıştık. Bu yazıyla ilgili görüşlerinizi merak ediyoruz, faydalı bulduysanız lütfen beğenin ya da yorum yapın.

Bir yanıt yazın

Sohbet başlat
Scan the code
Selam 👋
Aklınıza takılan herhangi bir konuda yardımcı olmak için buradayız.